Habitual Coffee Consumption Lowers Blood Pressure
While on the subject of blood Pressure, here’s an interesting little tidbit from a medical journal:
Coffee Consumption and Blood Pressure
This study examines the relationship between coffee consumption and blood pressure. Results gathered from previous experimental studies on humans had been inconsistent, reporting either positive or negative correlations, or finding no association.
The relationship between habitual coffee consumption and blood pressure was investigated in an epidemiological study of 3336 male self-defense officials aged 48-56 in Japan. Average coffee consumption over the previous year was assessed via a questionnaire.
Findings indicated an inverse association between habitual coffee intake and blood pressure that were independent of obesity, glucose intolerance, smoking and alcohol consumption.
Intake of caffeine-containing green tea was unrelated to blood pressure.
The authors also found that progressively decreasing systolic and diastolic blood pressures matched increasing levels of coffee intake. Further studies are needed to understand the underlying mechanism of this response.
European Journal of Epidemiology 14 (1998)
- - -
Technorati Tags:
health, health remedies, alternative, natural, wellness, healing, disease, food, eating
All Rights Reserved
Tags: blood pressure, coffee, diastolic blood pressures, systolic and diastolic